Intimkirurgi

Vad är Intimkirurgi?

Intimkirurgi innebär korrigering av det kvinnliga könsorganet. Intimkirurgi utförs dels av estetiska skäl och på grund av fysiska problem. Skavande inre blygdläppar kan orsaka lidande vid sportaktiviteter, cykling, etc. Även vid samlag kan det vara smärtsamt då de kan komma i kläm. Upplevelse av asymmetri eller andra estetiska defekter är andra orsaker.

De vanligaste korrigeringarna är vaginalförsnävning och blygdläppsförminskning.

Vad är en Vaginalförsnävning?

Idag utför vi framgångsrikt vaginalförsnävning med laser lika effektivt som vid traditionell kirurgisk behandling. En vaginaltightening (slidförsnävning) kan vara aktuellt efter förlossning som orsakat att vaginans vävnader töjts ut, eller i rent anti-aging syfte.

Behandlingen är smärtfri, biverkningsfri och passar den som vill undvika onödiga risker. Man kan omedelbart återgå till arbete och vardagsliv med endast ett fåtal restriktioner såsom träning, bad och samlag. Detta bör undvikas ca 2-3 veckor.

Hur går en Blygdläppsförminskning till?

Blygdläppsförminskning utförs i lokalbedövning och ingreppet går ut på att överskottsvävnad avlägsnas från de inre blygdläpparna. Smärtstillande ges som premedicinering 1 timme innan ingreppet.

Efteråt får patienten, om det behövs, stanna ett par timmar på kliniken. Efter ca 1 vecka kan man återgå till arbete och vardagsliv med endast ett fåtal restriktioner såsom träning, bad och samlag. Detta bör undvikas ca 6 veckor.

Det är vanligt att känna visst svullnad och obehag i upp till 1 vecka. Den första tiden kan man blöda något. Alla stygn är resorbara och försvinner av sig själva.