Vaginalförsnävning – Vaginoplastik

Slidförsnävning

En vaginalförsnävning eller vaginalplastik är ett kirurgisk behandling som hjälper till att omforma och föryngra den kvinnliga slidvägen. Ingreppet är vanligt efter exempelvis barnfödande då man upplever att de vaginala musklerna har förslappats och den sexuella upplevelsen påverkats negativt.

Vaginalförsnävning utförs i lokalbedövning i kombination med sedering.

På NAB Kliniken används ofta en elektrisk skalpell med en specialspets för att möjliggöra kirurgisk precision eller laser för snabb återhämtning. Dessa tekniker minimerar risken för blåmärken, svullnad, smärta och infektion.

Efteråt får patienten, om det behövs, stanna ett par timmar på kliniken. Efter ca 1 vecka kan man återgå till arbete och vardagsliv med endast ett fåtal restriktioner såsom träning, bad och samlag. Detta bör undvikas ca 6-8 veckor.

Det är viktigt att understryka att även om en vaginalförsnävning återger vaginan dess ursprungliga storlek och spänst så kan man inte garantera hur detta påverkar sexlivet, det kan finnas andra orsaker.

EVENTUELLA BIVERKNINGAR OCH KOMPLIKATIONER

Smärta, klåda, flytningar, smärta vid samlag och möjliga hematomer kan uppkomma efter operationen.
Dessa problem kan kvarstå i några veckor efter operationen. Den första tiden kan man blöda något. Alla stygn är resorbara och försvinner av sig själva.

För dig som föredrar en icke kirurgisk vaginal tightening

Det finns en patientvänlig lösning för dig som vill undvika de oönskade komplikationer och biverkningar som finns med kirurgiska metoder. IntimaLase är en icke kirurgisk metod för föryngring och uppstramning av slidvägen. Läs mer om IntimaLase >